Ramt af lynet

Prædiken i Kløvermarkskirken 24. januar 2021

Kender I udtrykket om at være på bjerget? Når man har en særlig fantastisk oplevelse. Har du nogen siden været på bjerget? – været højt oppe? Der er en fantastisk udsigt fra en bjergtop. Jo højere man kommer op, jo mere kan man se. Man kan blive helt høj af at være dér på bjerget.

Jeg har været i mange bjerge. Jeg elsker at være højt oppe, både turen derop og udsigten. En gang havde jeg en helt speciel oplevelse på bjerget – i Norge. Jeg gik en tidlig sommerdag i sneen på toppen af fjeldet. Det var et af de rigtig berømte og smukke steder, Bessegen hvor man kan gå på en stejl fjeldryg mellem to store søer: Den ene sø er grøn og den anden sø er blå. Et vidunderligt syn.

Så blev det snevejr og tordenvejr, og lynet slog ned tæt på der hvor jeg stod. Meget tæt. Helt uden forudgående varsel lød der et kæmpe smæld og klippestykker sprang op i luften og trillede larmende ned ad fjeldsiden. Sikken et chok. Jeg var så tæt og jeg mærkede det ligesom når man stikker fingrene i en 220 Volt stikkontakten.

Som supplement til den storslåede udsigt så jeg nu også stjerner og måner. Men jeg var ikke spor bange, jeg var nærmest lykkelig. – jeg var virkelig højt op, og det der fyldte mest, var et: Wauh! Naturen er fantastisk, Gud er stor og livet er godt.

Bessegen Norge

Det er dejligt at være på bjerget. Det er fedt at være højt oppe. Og det gælder selvfølgelig også meget andet end at kravle i bjerge. Det kan være forelskelse, en fødsel, en fest, en lottogevinst eller bare dejligt solskinsvejr, så er du højt oppe.

Men kan det ikke blive for meget af det gode? – spørger lyseslukkeren og pessimisten og den fornuftige. For når du er højt oppe, så er der jo langt ned, og ned det kommer du altid.

Lige nu føler mange af os at vi er langt nede. Der er ikke mange oplevelser som får os på bjerget. Vores liv er begrænset af sygdom og restriktioner. 

Men det må ikke forhindre os i at drømme om noget bedre. Der godt at være højt oppe, være lykkelig og føle at du bare kan flyve hen over alle bjerge og alle dale. Det skal du længes efter.

At tro på Jesus, det er at drømme om at være på bjerget. Det er at længes efter at være højt oppe, lykkelig og glad sammen med vores bedste ven, Guds søn, Jesus der redder os fra det værst tænkelige.

Med Jesus på bjerget

Her er en fortælling fra Bibelen om Jesus og tre af hans venner der er på bjerget sammen:

1Seks dage senere tog Jesus Peter, Jakob og hans bror Johannes med sig op på et højt bjerg hvor de kunne være alene. 2Her blev Jesus forvandlet for øjnene af dem. Hans ansigt strålede som solen, og hans tøj blev lysende hvidt. 3Pludselig var selveste Moses og profeten Elias der også, og de talte med Jesus. 4Så sagde Peter: »Herre, det er godt at vi er her. Hvis du gerne vil have det, kan jeg bygge tre hytter her, en til dig, en til Moses og en til Elias.« 5Mens han stod og snakkede, trak der en lysende sky ind over dem, og en stemme sagde inde fra skyen: »Det er min søn som jeg elsker. Ham har jeg valgt og I skal lytte til ham.« 6Disciplene blev skrækslagne og kastede sig ned på jorden.
7Men Jesus gik hen og rørte ved dem. »Rejs jer op,« sagde han.
»I skal ikke være bange.« 8Da de åb­nede øjnene, så de at de igen var alene med Jesus.
9På vej ned ad bjerget understregede Jesus over for disciplene at de ikke måtte fortælle nogen om det de havde set. »Ikke før jeg, Menneskesøn­nen, er stået op fra de døde,« sagde han.
(Mattæus Evangeliet 17,1-9, Bibelen 2020)

Det er godt at være bjerget. Jeg har selv haft mange store oplevelser, hvor jeg har været højt oppe: Fester, rejser, fodboldkampe, en bog, en prædiken, en film, en koncert, en tur i skoven, et kærligt ord, gode oplevelser med familie og venner og senest i den forløbne uge, hvor vi fejrede indsættelsen af ny præsident i USA.

Det er dejligt at være på bjerget. Det er fedt at være højt oppe. Det kan forvandle ens liv… Og i en tid hvor der er langt mellem de store oplevelser, så giver det ekstra god mening at mindes alt det fantastisk du har oplevet, – om de gange du har været på bjerget. Husk på alle de gode oplevelser – de er energi og skaber glæde når du er langt nede.

Og hvis du kan, så del de gode oplevelser med andre. Fortæl om dengang du var på bjerget og virkelig følte at du var højt oppe. Men der er selvfølgelig den risiko at de andre ikke gider hører på dig. Der er nærmest en naturlov, der siger, at har du været højt oppe, så skal du ikke fortælle det til dem, som er langt nede. For du risikerer at blive mødt med mistænksomhed og modbydelige kommentarer om at du har mistet jordforbindelsen, sluppet forbindelsen til virkeligheden. Og i øvrigt skal du ikke tro du er noget.

Måske var det den erfaring der fik Jesus til at bede sine disciple holde kæft med det de oplevede på bjerget med ham. Man ville nok også bare kalde dem sindssyge, hvis de fortalte, at de havde set Moses og Elias og hørt Gud selv tale fra en lysende sky. Nej, det går ikke at fortælle den slags mærkelige ting.

Men hvordan skal vi forklare det som Peter, Jacob og Johannes oplevede. Det kunne let forveksles med noget man kan høre på den lukkede afdeling eller hos yderligtgående religiøse sekter. De ser lys, døde mennesker og en talende sky. Jesus og hans tre venner er højt oppe, men er de ikke også for langt ude?!

Jeg kan lige se Peters Facebook opdatering med et billede af den skinnende Jesus eller en video med den talende sky. Og så kan jeg forstille mig kommentarfeltet med budskaber som ’Ved jorden at blive det tjener dig bedst’ og ’flyv ikke højere end vingerne bær’. For hvis nogen kommer for højt op, så skal vi nok sørge for trække dem ned på vores niveau.

Men Peter, Jacob og Johannes så noget på bjerget med Jesus, som betød noget for dem. De så Guds herlighed og guddommelighed på tre måder: lyset, livet og ordet:

1. De oplevede Guds nærhed i et lys. Jesus blev forvandlet for øjnene af dem og Gud var i en lysende sky. – ’Jeg er verdens lys siger Jesus. Lyset er et af tegnene på Guds nærvær og Guds indgriben.

2. De oplevede livet som er evigt! For de så Moses og Elias som begge havde været døde i mange hundrede år. Livet ikke er slut, når vi dør. Når Jesus er i vores liv, så kan vi tro at vores liv er evigt. Og selvfølgelig lever også Moses og Elias stadigvæk – ikke på jorden, men hos Gud og det var netop det de oplevede på bjerget, at være tæt på Gud hvor vi alle kan leve når vi dør.

3. De hørte Guds ord der på bjerget. Gud talte. De hørte Gud tale om Jesus: »Det er min søn som jeg elsker. Ham har jeg valgt og I skal lytte til ham.«

De tre venner sammen med Jesus oplevede lyset fra Gud, det evige liv og Guds ord. Og det var fantastisk og helt overvældende. Og de blev … skrækslagne og kastede sig ned på jorden. Men Jesus gik hen og rørte ved dem. »Rejs jer op,« sagde han. »I skal ikke være bange.« Da de åb­nede øjnene, så de at de igen var alene med Jesus.

Lyset var væk, Moses og Elias var væk og Guds stemme lød ikke mere. Det kan synes som et antiklimaks: De er på bjerget – helt høje af Guds nærvær, og så ender det med, at de er alene med Jesus, og derfra går det nedad – nedad bjerget.

Men det er nu det bedste af det hele: Da de åbnede øjnene, så de at de var sammen med Jesus. Jesus var der stadig og Jesus gik med dem, også da det gik nedad. Selv Guds egen vej går nedad: Fra Himmelsk almagt til menneskelig afmagt. Gud blev menneske: Det begyndte som en solstrålehistorie julenat.

Senere i Jesus’ liv forsvinder solen bogstaveligt talt, og det bliver alt andet end en solstrålehistorie. Vejen går nedad og ender i afmagt, lidelse og død. Guds vej fører fra det høje til det lave, fra bjergets top til dybe dale. Jesus gik ned fra bjerget sammen med sine tre venner for at være sammen med dem og os alle i vores Coronaramte almindelige liv hver for sig.

Ja, Jesus gik så langt at han døde af det. Det gjorde han i stedet for dig. Du kan leve fordi han døde. Budskabet er derfor, som Jesus siger: “Rejs jer op, I skal ikke være bange!” Jeg bliver helt høj af at høre det. “Rejs jer op, I skal ikke være bange!”

Og når jeg indimellem oplever glimt af Guds herlighed, så kan det være som at blive ramt af lynet, som en drøm, der går i opfyldelse, og det svært at få hænderne ned. Men det skal de jo nok komme før eller siden. Og når jeg så er langt nede, så holder jeg fast i budskabet om at JESUS ER MED MIG! Han er verdens lys. Han er livet. Han er Guds Ord!

Kærlig hilsen Jan Kornholt

Prædiken fra onlinegudstjeneste sent via Kløvermarkskirkens YouTube Kanal søndag den 24. januar 2021. Se gudstjenesten her... 

Facebooktwittermail